SOPHIE SABAR CULTUUREDUCATIE: CULTUUR&DANS UIT SENEGAL

Deze informatie kunt u ook nalezen en uitprinten.
Klik hier voor een pdf bestand

WAT DOET SOPHIE SABAR?

Sophie Sabar brengt cultuur en dans uit Senegal naar Nederland in een vorm die voor elke doelgroep behapbaar is. Via schoolprojecten, themaweken, verdiepingscursussen en workshops brengt Sophie Senegal en haar danscultuur dichter bij de (Nederlandse) doelgroep.

Een traject bestaat in beginsel uit (fase 1) een interactieve presentatie over Senegal en leven in Afrika. Daarna volgt fase 2: actieve participatie in de vorm van een dansworkshop. Er wordt toegewerkt naar een repertoire van danspassen waarvan de leerlingen in een (fase 3) presentatie zelf een choreografie/vorm maken.

Sophie Sabar werkt sinds 2007 met jonge kinderen, pubers, jongvolwassenen en volwassenen in projecten die als doel hebben de kennis over Senegal en de sabar danscultuur te verspreiden. Via wekelijkse lessen, tweemaandelijkse workshops en jaarlijkse stages naar Senegal legt Sophie Sabar de link tussen de kennis van daar en de pedagogiek van hier.

                                            

VOOR WIE?

Kinderen vanaf groep 5/6 (tot en met volwassenen). 

WAAROM (BELANGRIJKSTE DOELEN)

Afrika komt meestal slecht in de media. In het nieuws gaat het over conflict, armoede of ziekte. Er zijn ook landen waar geen oorlog is, waar mensen genoeg te eten hebben en waar de rijkdom van de cultuur die van Nederland overtreft! Met deze positieve boodschap probeert Sophie Sabar het algemene beeld van Afrika als zielig, achterhaald en hopeloos te veranderen in een meer genuanceerd plaatje. Geschiedenislessen gaan vaak niet over Afrika, of hooguit over de slavernij. Kinderen in Nederland blijven met veel onbeantwoorde vragen zitten: Het Afrika van nu, hoe ziet dat eruit? Wat houdt jongeren in Afrika bezig? Wat doen ze in hun vrije tijd? Waar spelen ze mee? Wat eten mensen in Senegal? Waarom is dans zo belangrijk in Senegal? Waarom zijn er zoveel drummers en zangers en dansers? En waarom vinden de feesten midden op straat plaats? Is Afrikaanse dans moeilijk? Hoe ziet het eruit? Vragen waar Sophie Sabar in een interactieve presentatie op in gaat. De deelnemers worden uitgenodigd vragen te stellen, hun ideeën te spuien, te zeggen wat ze zien. Maar een les over cultuur en dans uit Senegal gaat niet alleen over zitten en kijken, want volgens goed Senegalees gebruik is er geen publiek maar alleen maar deelnemers! Na de presentatie zetten we onze stramme ledenmaten in beweging en gaan we zelf aan de slag met dans en percussie. Sophie Sabar werkt samen met professionele Senegalese drummersen die interactief meedoen met het programma. Samen met de drummer laat Sophie zien hoe dans en percussie bij elkaar horen. De drummer is zelf Griot van origine en vertelt over zijn familiebanden, wat het familieberoep inhoudt en speelt wat voor op zijn instrument om te laten horen hoe dat klinkt. Sabar is een typisch Senegalees genre. De term slaat op de drum, de dans en het genre als geheel. Een sabar-instrument is gemaakt van een specifiek soort hout waarop een geitenvel wordt gespannen. De sabar wordt bespeeld met een hand en een stok waardoor het een typisch en schril geluid krijgt. Binnen de sabarfamilie bestaan ongeveer 7 verschillende trommels. Sabardans kenmerkt zich door hoge sprongen, snelle draaien en acrobatische elementen. Sabar lijkt op geen enkel ander (Afrikaans) dansgenre. 

WAAROM SENEGAL EN SABAR? 

Sophie deed tijdens haar studie culturele antropologie onderzoek in Senegal en raakte geheel in de ban van het land en sabar. Na vele jaren heen en weer reizen tussen Senegal en Nederland is het haar tweede land geworden. Ze spreekt de taal vloeiend, heeft met de mensen daar geleefd en danst de dansen uit het land. Haar schoonfamilie komt uit Senegal en elk jaar vertrekt ze met leerlingen uit alle delen van de wereld om Senegal van binnenuit te leren kennen in een dans&cultuurreis van twee weken. In Senegal is nooit oorlog geweest, mensen gaan er niet dood van de honger en kerken en moskeeën staan vredig naast elkaar. In dit land wordt veel gedanst en gedrumd, niet in de laatste plaats omdat Griots, lofzangers, van oudsher een belangrijke sociale functie vertolken als de levende archieven van de samenleving en als smeders van relaties en familiebanden. Senegal lijkt heel anders dan Nederland en geeft om die reden een goed voorbeeld weer van hoe een samenleving op een totaal andere manier harmonieus functioneert. Afrika is een groot continent, te groot en te divers om in een keer te overzien. Is het niet effectiever om een land eruit te pikken en samen te bestuderen? Beter iets goed kennen dan alles een beetje. Vanuit die gedachte werkt Sophie Sabar. Met alle kennis over Senegal en Sabar gaan de kinderen zelf aan de slag met de dans. Dat valt nog niet mee! De danspasjes zijn raar, ze lijken op geen andere dans en je moet ook nog eens heel goed naar de drummer luisteren!

Afrika is een groot continent, te groot en te divers om in een keer te overzien. Is het niet effectiever om een land eruit te pikken en samen te bestuderen? Beter iets goed kennen dan alles een beetje. Vanuit die gedachte werkt Sophie Sabar.

Met alle kennis over Senegal en Sabar gaan de kinderen zelf aan de slag met de dans. Dat valt nog niet mee! De danspasjes zijn raar, ze lijken op geen andere dans en je moet ook nog eens heel goed naar de drummer luisteren!

LEERDOELEN 

• Senegal: Aan het eind van het traject hebben de leerlingen geleerd waar Senegal ligt, hoe mensen er leven, wat ze doen en welke rol dans, percussie en zang speelt in de Senegalese samenleving. 
• Sabar: De leerlingen hebben kennisgemaakt met sabar en een stukje daarvan belichaamd. Ze hebben lichamelijk ervaren dat sabar moeilijk is. Het is ze opgevallen dat sabar heel anders is dan wat ze kennen en ook heel anders dan wat ze verwacht hadden van Afrikaanse dans. Ze hebben geleerd dat de basis van alle populaire dansvormen (hiphop, breakdance, streetdance) is begonnen in Afrika. Ze hebben geleerd dat Afrikaanse dans niet makkelijk, primitief of simpel is, maar techniek, concentratie en discipline vergt, net als alle andere dansvormen overal ter wereld. 
• Communiceren met de drummer: Een centraal leerpunt is dat de leerlingen leren luisteren en in een later stadium communiceren met de drummer. Je werkt dus samen en maakt contact. Je danst nooit alleen, maar altijd in samenspel met de drummer. Daarvoor moet je goed luisteren, goed kijken en goed opletten. En vooral niet bang zijn om contact te maken. 
• Zelf doen: de leerlingen hebben een choreografie geleerd waar ze zelf in groepjes iets van moeten maken in een presentatie aan de school/klasgenoten/ouders. Ze leren hierdoor samenwerken en een creatief proces in gang zetten. Ook creeert Sophie de mogelijkheid zelf te improviseren met de geleerde passen en ritmes. Maak er zelf iets moois van! Gebruik je inspiratie!

Secundaire doelen: 
*Sophie Sabar is actief betrokken bij belangrijke problemen van de Nederlandse samenleving: steeds meer kinderen zijn te dik en steeds minder kinderen bewegen genoeg. Dansen is een hele effectieve en leuke manier van sporten! Je gebruikt veel meer spieren dan bij welke andere sport en door op muziek of met een drummer te dansen merk je haast niet dat je aan het werk bent.
*Sophie Sabar heeft het als haar missie gesteld het vaak negatieve en achterhaalde beeld van Afrika als achtergesteld continent te nuanceren door een meer opgewekt en hedendaags beeld van Afrika te laten zien.
*In deze barre tijden van wij-zij denken en een door angst geregeerde wereld probeert Sophie Sabar op een speelse manier te laten zien dat Senegalezen niet verschillen van Nederlanders: ze maken zich over dezelfde dingen druk en hebben dezelfde problemen. Of vanuit humanistisch oogpunt: we zijn allemaal mensen!
*Sophie Sabar probeert de levensvreugde van dans uit te drukken en over te brengen en de leerlingen aan te zetten tot vrije improvisatie en eigenheid en zo een goede dosis zelfvertrouwen mee te geven.

WIE IS SOPHIE SABAR

Sophie Sabar ontstond in 2007 toen Sophie Schouwenaar (28) haar antropologische, theoretische kennis besloot om te zetten in de praktijk door een dansschool op te richten in 2007. De aanvankelijke missie is tot op heden haar grootste drijfveer: Sabar en Senegalese cultuur naar Nederland halen en het naar de mensen toe brengen. Niet alleen volwassenen in danslessen, maar vooral ook jongeren en kinderen op scholen. Want cultuuronderwijs begint het liefst zo vroeg mogelijk. Sophie vormt een essentiele brugfunctie die nodig is gebleken om de vertaalslag te maken van Senegal naar dansbenadering hier.  Met haar tomeloze enthousiasme, enorme affiniteit en ervaring met leerlingen van alle leeftijden en haar scherpe blik zet Sophie gegarandeerd een goed project neer.

Referenties:
Sophie is als docent aangesloten bij en heeft sabardansprojecten uitgevoerd via onder andere: Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK), SalsaEvents (Rotterdam), Inmovement (Almere/Amsterdam), BplusC (Leiden), en in Amsterdam ColourDance Muiderpoorttheater, Multiple Moves Bijlmerparktheater, Stichting Todos, African European Festival, Nellestein Basisschool Gaasperplas, AMP Percussiefestival, YWCA Wereldvrouwen, NoLimit ZuidOost, SOS Kinderdorpen.

PRAKTISCH 

Voor iedere gelegenheid is een programma op maat mogelijk! U kunt de mogelijkheden persoonlijk met Sophie bespreken door contact op te nemen via:  www.sophie-sabar.nl / info@sophie-sabar.nl/ +31 6 45078021

Kosten: Sophie hanteert in principe een uurprijs van €50 voor alleen danslessen. Dit is inclusief voorbereidingdtijd en reistijd maar exclusief de kosten van een drummer (€35 per uur).  Dansles zonder drummer is ook mogelijk, maar krijgt een andere vorm. 

Voor een schoolproject of- traject met interactieve presentatie, drummer en dansles van 1,5 – 2 uur hanteert Sophie Sabar een totaalprijs van €250,- exclusief BTW, reiskosten in overleg. 

Benodigdheden: Om een goed project neer te zetten heeft Sophie een beamer/digiboard, dansstudio/gymzaal en in het geval van afwezigheid van de drummer een goede muziekinstallatie waar een ipod/gekopieerde cd op aan te sluiten is.

                                            

Foto's van bezoek school zijn gemaakt door: http://jantjejonkman.nl/